Mobilt BankID – Nya säkerhetskrav
Svårare att förnya Mobilt BankID
Nya säkerhetskrav beroende på bank
Har giltighetstiden på ditt Mobila BankID löpt ut?
Kanske skaffat ny mobil telefon och behöver förnya ditt Mobila BankID?
Då kan det bli lite trixigare än vad det varit tidigare!
Nya säkerhetskrav har införts, vilket självfallet är till för att skydda dig och din identitet men kraven kan göra vägen till nytt Mobilt BankID lite snårigare. Vilka krav som ställs kommer att vara beroende av vilken bank du har. Det är nämligen bankerna själva som sätter nivåerna på säkerhetsåtgärderna för förnyandet av ditt Mobila ID.
Hur gör du?
Flera banker kommer att kräva en fysisk ID-handling som svenskt pass eller nationellt id-kort, som sedan skall scannas av din mobil i samband med att du aktiverar ditt nya BankID. En aktivering av ditt nya ID skulle också kunna ske vid en större transaktion, men bäst är att kontakta din bank och kontrollera vad som gäller.
Körkort räcker inte för att identifiera dig, detta eftersom körkort saknar något som heter NFC, vilket är en förkortning för ”Near Field Communication”. En funktion för kontaktlöst överförande av data på kort avstånd. Som till exempel nyckelkorten på hotell eller om du har en tagg till ditt hemlarm, eller till din skrivare för säker utskrift.
Pass och nationella ID-kort har till skillnad mot körkort ett chip som du kan ”blippa”, och på så sätt skapa en bekräftelse på att rätt person försöker aktivera sitt mobila BankID i sin mobil, surfplatta eller annan mobil enhet.
Alla svenska pass som utfärdas idag har ett elektroniskt chip, de är så kallade biometriska pass.
Alla sådana pass och fysiska ID-handlingar som går att scanna har denna symbol på sig.
Kontrollera giltighetstid och historik
Mobila BankID:n har precis som andra identitetshandlingar en giltighetstid. Även här varierar det mellan bankerna. I vissa fall är det tre år som gäller, i andra fall fem år, då det är dags att uppdatera igen. För att kontrollera hur lång giltighetstid ditt Mobila BankID har öppnar du appen och går in under ”Historik”.
Där kan du se ditt ID:s giltighetstid, men även kontrollera din historik, köp, inloggningar, signeringar m.m.
På samma ställe kan du även ändra din säkerhetskod, och om så behövs även radera BankID.
Vill du ha mer information kring Mobilt BankID kan du först kika på BankID:s hemsida och sedan även kontakta din bank.
Kontakta oss för mobil kommunikation
Du vet väl att vi hjälper dig med allt inom IT, även företagstelefoni. Vi erbjuder smart och mobil kommunikation via Telavox.
Vi både säljer och hyr ut hårdvara från alla stora tillverkare som t.ex. Apple och Samsung.
Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med telefoni! 054 – 175400.